Navigare: ghiduri grafica | design web | demotivationale | jocuri | povesti | culinar | contact | home

Acest ghid este traducerea in limba romana a unui tutorial Inkscape publicat original in limba engleza.

Ghid pentru desenarea unui hackergotchi (cap de om) cu Inkscape

Hackergotchi este o imagine folosita ca avatar de catre o persoana care este autorul unui feed RSS intr-un agregator de bloguri. In mod traditional sint facute cu GIMP (un tutorial in engleza despre realizarea acestora cu GIMP), dar azi vom incerca ceva mai neobisnuit: sa le desenam folosind grafica vectoriala si Inkscape.

Ca beneficiu, vom invata sa desenam aceste figuri chiar daca nu stim sa desenam, folosind o fotografie ca referinta, oricine poate face asa ceva, fara a fi un magician in folosirea Inkscape.

Daca vreti puteti folosi o tableta grafica, dar un mouse e de ajuns - imaginile din acest ghid sint realizate exclusiv cu un mouse, am ales delibarat sa imi ignor tableta pentru a arata ce se poate face folosind cele mai simple unelte.

Deci pornim de la o fotografie si sfirsim cu un desen:
svg face

Pregatirea spatiului de lucru

Fixati dimensiunea foii de lucru dupa cum doriti, eu am pus aici 128x128 eoarece aceasta este o dimensiune uzuala pentru thumbnails (previzualizari). Importati fotografia in document (merge si cu "drag and drop") si redimensionati-o (cu tasta Ctrl apasata pentru a pastra aspectul). Prin redimensionare se pierd multe detalii marunte din fotografie, dar oricum nu aveam nevoie de ele.
La final mariti imaginea (zoom in). (Alternativ am fi putut lucra cu fotografia la dimensiunea initiala si sa redimensionam varianta vectoriala cind e gata - am preferat sa lucrez asa deoarece in acest fel mi se pare ca am acces mai rapid la previzualizare).
svg face step 00 svg face step 01 svg face step 02 svg face step 03

Desenarea contururilor

Folositi unealta caligrafica/Calligraphic Tool (Ctrl+F6). Setati grosimea si culoarea dupa cum doriti. Am folosit rosu deoarece asa este mai usor de inteles ce fac in acest tutorial.
Incepeti sa desenati liber urmind formele din fotografie. Nu va faceti griji in legatura cu detaliile, ne vom ingriji de ele mai tirziu.
svg face step 04 svg face step 05

Cind avem nevoie de acuratete pentru a captura detalii marunte, marim imaginea (zoom in):
svg face step 06

Un desen nu este o imagine realista, deci putem imbunatati aspectele importante, cum ar fi ochii in acest caz (ochii mari fac subiectul mai dragut si atragator).
svg face step 07

Aici nu vrem sa desenam si gitul, dar acesta acopera partial parul, deci trebuie sa improvizam putin.
Continuam pina am acoperit toate formele necesare.
svg face step 08

Simplificarea formelor

Am ajunsla partea ce mai repetitiva, obositoare si probabil plictisitoare: unealta caligrafica a generat o multime de noduri, deci vom sterge mare parte din ele pentru a face formele mai simple si apoi le vom ajusta. Puteti face simplificarea in mod automat (Ctrl+L) dar nu imi place rezultatul in acest caz (in alte ocazii este o unealta foarte utila).
Deci selectati noduri, stergeti-le si dupa aceea ajustati formele. In functie de efectul pe care vreti sa il obtineti, faceti-le line si constante sau foarte neregulate si brutale, Cind ati terminat cu o forma treceti la urmatoarea.
svg face step 09 svg face step 10 svg face step 11 svg face step 12

Aveti grija la detalii, nu lasati muchii paralele: ridurile sint inguste la capete si groase la mijloc, liniile parului de asemenea.
svg face step 13 svg face step 14

Continuati pina cind ati terminat de simplificat si finisat toate formele. S-ar putea sa fie mult de munca, darnu sint operatii complicate.
svg face step 15

Finisarea contururilor

Sintemaproape gata cu partea de desenare, dati fotografia la o parte sau chiar stergeti-o (o puteti folosi mai tirziu inprocesul de colorare, dar asta e optional).
Selectati toate formele si faceti o uniune/Union (Ctrl++). Daca doriti puteti mari si mai mult si sterge unele noduri rezultate dupa unire din cauza pozitionarii imperfecte, dar nu e absolut necesar.
Acum puteti selecta conturul si sa il colorati in negru, asa cum trebuie sa fie.
svg face step 16 svg face step 17 svg face step 18 svg face step 19

Colorare

Folositi unealta Bézier (Shift+F6) si desenati pe deasupra. Aici am inceput cu o sprinceana. Eliminati conturul si alegeti o culaore de umplere dupa cum doriti (daca ati pastrat fotografia initiala, puteti folosi selectorl de culori pentru a lua mostre de acolo). Mutati forma colorata sub conturul negru (cu Page Down) si ajustati nodurile daca e nevoie (marind si mai mult imaginea).
Daca simtiti necesitatea, puteti folosi temporar o culoare de umplere foarte contrastanta pentru a vedea maiusor nodurile care trebuie modificate.
When an element is ready co to the next.
svg face step 20 svg face step 21 svg face step 22 svg face step 23

Continuati pina ati colorat toate zonele.
Daca va place indeajuns, puteti considera ca ati terminat aici sau puteti continua cu si mai multa finisare (deocamdata e putin searbadaimaginea, dar pentru dimensiuni foarte mici asa poate fi bine).
svg face step 24

Finisare

Vom adauga acum putina adincime: lumini, umbre, gradienti.
Daca vrei si inca o mai aveti la indemina, puneti fotografia inapoi deasupra desenului si folosind linii libere/Freehand Lines (F6) - sau poligoane Bézier - marcati zonele iluminate sicele umbrite si colorati-le in alb sirespectiv negru. Sau nu folositi fotografia, ci doar imaginatia sau simtul estetic.
Stergeti fotografia si ajustati valorile de transparenta si blur pentru aceste zone, nu ne trebuie alb sau negru foarte puternice.
svg face step 25 svg face step 26

Aveti mare grija la ochi, acestia trebuie sa aiba o zona iluminata, altfel subiectul nu va parea viu.
svg face step 27

Adaugati cite lumini siumbre vreti si paote chiar inlocuiti culorile solide cu gradienti.
Intrucit desenul meu este un hackergotchi, I-am pus si umbra necesara.
svg face step 28

Gata!

Cind ati terminat, salvati ca SVG, exportati ca PNG si bucurati-va de rezultat.
Acum va puteti lauda in fata prietenilor cu priceperea voastra desavirsita in folosirea Inkscape, dar nu le spuneti ca ati folosit o fotografie ca material de referinta.
svg face final

In acelasi fel puteti face o trasare manuala folosind orice fotografie, nu neaparat un portret.

Creative Commons License
Aceasta lucrare este licentiata sub Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.

bau bau - © 2007 Bau Bau care a luat-o razna | De citit despre Ioana