Navigare: ghiduri grafica | design web | demotivationale | jocuri | povesti | culinar | contact | home

Mecanisme cu roti dintate in Inkscape

Roata dintata

Pentru desenarea unei roti dintate cel mai simplu este sa pornim cu un efect inclus in Inkscape (in versiunea curenta la data scrierii articolului, 0.46, se gaseste in Effects > Render > Gears si in urmatoarea versiune 0.47 a fost mutat mai logic in Extensions > Render > Gears).

[fedora gears]

Se pot ajusta citiva parametrii (cu Live Preview activ pentru a previzualiza rezultatul in timp real) si obtinem o roata dintata:

[fedora gears]

Acum adaugam un cerc:

[fedora gears]

Si folosim dialogul Align and Distribute pentru a il alinia la centru (am folosit aici "e;Relative to: Biggest Item"):

[fedora gears]

Apoi substragem cercul din roata (ar putea fi necesar sa degrupati roata, intrucit efectul Gearcreaza roata ca grup):

[fedora gears]

A venit vremea petnru spite. Adaugam un dreptunghi si il aliniem la centru:

[fedora gears] [fedora gears]

Duplicam dreptunghiul si il rotim la 90°:

[fedora gears] [fedora gears]

Selectam ambele dreptunghiuri si le rotim liber:

[fedora gears]

Selectam totul si unim:

[fedora gears]

Pentru centrul rotii cream un cerc mic, il aliniem la centru si il unim cu restul:

[fedora gears] [fedora gears]

In mijlocul axei este un alt cerc aliniat la centru si substras din roata:

[fedora gears]

Si am facut o prima roata dintata!

O alta roata cuplata cu prima trebuie sa aiba dinti similari, deci folosind efectul Gear schimbam numai numarul dintilor:

[fedora gears]

Si cream un mecanism complex:

[fedora gears]

S-ar putea sa vreti sa mariti complexitatea si mai mult adaugind citeva mecanisme in paralel, care pot avea prorii parametrii (atita timp cit nu se cupleaza cu rotile initiale):

[fedora gears]

Coloriarea rotilor - auriu

Vom face rotile sa para mai "reale", emulind o suprafata metalica, ca de aur (sau bronz, procesul e acelasi, difera putin doar nuantele).

Incepem prin a defini culoarea, si cum metalic nu e o culoare, aspectul metalic este dat de reflectia luminii, asa ca vom folosi un gradient multistop (un gradient cu mai mult de doua culori). Pentru aur acesta trebuie sa contina o succesiune de nuante mai deschise sau mai inchise de galben, poate chiar si un pic de portocaliu, pentru bronz de asemenea galebenuri cu o nuanta verzuie (cuprul oxidat e verde), pentru otel griuri, cromul e de asemenea cu griuri dar cu mai multe reflexii (contrast mai mare, de la aproape alb la aproape negru), argintul are mai putine reflexii si asa mai departe.
Here is my gold:

[golden gears]
<

Alegem o roata si ii aplicam gradientul:

[golden gears]

Pentru un aspect 3D adaugam o umbra (duplicam, facem copia neagra, o mutam citiva pixeli in jos si la dreapta, o punem sub roata, aplicam putin blur si ii scadem opacitatea):

[golden gears]

Mecanismul nu sta in aer, asa ca ii vom pune un fundal. Am folosit acelasi gradient auriu, pentru simplitate, dar puteti folosi altecea diferit, paote putin mai inchis:

[golden gears]

Adaugam mai multe roti. Notati cit de utila este umbra, fara ea ar fi greu se distins rotile fata de fundal:

[golden gears]

Pentru a face imaginea mai vie (si pentru ca asa arata ceasul de buzunar pe care l-am folosit ca referinta, am adaugat si nsite roti de otel. Incepem prin a defini un gradient (multistop, griuri cu o nuanta albastruie):

[golden gears]

Si il aplicam unor roti dintate:

[golden gears]

Iata un truc pentru a face unele dintre roti mai bogate, nu asa de banale: adaugam o adincitura - doua cercuri mai mici, aliniate la centru, umplute cu acelasi gradient gri, cel mai mare in directie opusa, cel mic in aceeasi directie ca si restul rotii:

[golden gears]

Punem rotile de oten in dispozitiv (avind grija sa nu cuplam roti de otel cu roti aurii: otel cu otel si aur cu aur):

[golden gears]

Acum niste axe: cercuri mici, facute din aur, otel, rubin sau safir. Nu uitati de umbra si considerati si adaugarea unei straluciri:

[golden gears]

Plasati-le in centru si sintem gata:

[golden gears]

Asa cum deseori am tendinta sa exagerez, asa voi face si acum: adaugam citeva suruburi in dispozitiv. Sint usor de facut: cream un cerc, substragem un dreptunghi din el pentru a crea canalul, adaugam un dreptunghi mai mic pentru fundul canalului, rotim surubul sub un unghi aleatoriu (nu vrem ca toate suruburile sa aiba santurile paralele, asta ar fi repetitiv si plicticos), potrivim gradientul si adaugam umbra. Poate si o gauraL un cerc mai mare colorat in acelasi gradient ca si fundalul dar cu orientare opusa. (imaginea urmatoare are un nivel de zoom mai mare pentru o mai buna ilustrare)

[golden gears] [golden gears]

Distribuim suruburile uniform (sau aleator daca va place mai mult asa) si e gata:

[golden gears]

Colorarea rotilor - pe hirtie

A venit vremea pentru o abordare complet diferita, facind mecanismul sa arate ca o schita veche, scriere veche pe hirtie veche, unde vom lucra pe contururi (strokes).

Inapoi la desenul in alb-negru:

[paper gears]

Daca setam o culoare de contur si nimic pentru umplere vom obtine ceva de genul asta, cu contururi suprapuse, de care trebuie sa scapam:

[paper gears]

Asa ca selectam roata (rotile daca sint mai multe) siferind de problema suprapunerii si convertim contururile in trasee (stroke to path):

[paper gears]

Apoi trecem la roata care o acopera, duplicam, selectam duplicatul si vechea roata dupa care facem o diferenta booleana:

[paper gears] [paper gears]

Repetam cu toate rotile care o acopera pina cind obtinem ceva ca:

[paper gears]

Apoi convertim toate contururile ramasae in trasee (paths).

Vrem ca sesenul sa arate mai grosolan. Dar are un numar mare de norduri, ar fi foarte mult de munca sa le ajustam manual pe toate, asa ca, ca de obicei, voi trisat folosind o operatie de simplificare automata (ilustrata cu zoom mai mare):

[paper gears] [paper gears] [paper gears]

Repetem petnru toate rotile pina cind obtinem ceva ca:

[paper gears]

Acum definim un gradient multisptop pentru hirtie - maro foarte deschis/bej/galben pentru hirtie veche sau albastru inchis pentr un aspect de schita blueprint (nu m-am decis inca ce imi place mai mult).

[paper gears] [paper gears]

Un gradient multistop e necesar si pentru cerneala, si acesta trebuie sa aiba culori potrivite pentru un bun contrast (ca maro inchis pentru hirtia veche sau albastru foarte deschis pentru blueprint). Aplicam gradientii:

[paper gears]

Apoi adaugam putina textura hirtiei: desenam liber (cu freehand tool) un gogoloai, il umplem cu o culoare asemanatoare cu cea a fundalului (dar usor mai inchisa sau deschisa), il simplificam daca e cazul si adaugam mult blur:

[paper gears] [paper gears] [paper gears]

Adaugam mai multe gogolaoaie pina sintem multumiti cu textura:

[paper gears]

Mi se pare ca imaginea e mult prea bine definita (prea sharp) pentru un desen vechi pe hirtie veche, asa ca trebuie sa defocalizam putin. Selectam toate rotile, duplicam, facem duplicatul mai intunecat (negru), aplicam ceva blur si micsoram opacitatea:

[paper gears] [paper gears]

Si deocamdata asta-i tot:

[paper gears]

Actualizare: Acest tutorial Inkscape este o preluare din limba engleza de la Nicu's How-to.

Creative Commons License
Aceasta lucrare este licentiata sub Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.

bau bau - © 2007 Bau Bau care a luat-o razna | De citit despre Ioana